
Pyörä oli nyt tallissa ja syksyn lämpöä oli vielä tarpeeksi alkuun pääsemiseen. Projektille on käytössä lämmittämätön talli ja monimutkaisin metallikone on tähän asti vain puutöissä käytetty kiinalainen pylväsporakone. Nurkissa pyöri myös kompressori, jota ei oltu koskaan käynnistetty.
Tilasin projektin tueksi Alfamer:istä englanninkielisen Haynesin BMW korjausoppaan ja lähi-Motonetista tarttui mukaan ansiokas Alfamerin "Moottoripyörän tekniikka". Vähän huumorimielessä ostin myös saman talon "Tuning Moottoripyörän modifiointi"-kirjan. Nämä kirjat ovat olleet minulle jokaisen euron väärti.
Pintapuolisen tarkastelun jälkeen oli selvä, ettei jarrulevyistä enää tulisi kalua. Kiekot olivat kuluneet syville urille ja paksuutta ei ollut enää niin paljon jäljellä, jotta niitä olisi kannattanut sorvauttaa. Levyt menisivät vaihtoon, ja uusia odotellessa sopi sitten purkaa ja puhdistaa jarrukengät. Uudet jarrulevyt ja palat tilasin Reijo Myllymaalta, josta sain vihjeen Moottoripyörä.org:sta. Tämä foorumi osoittautui muutenkin hyväksi tiedonlähteeksi. Myös Veteraanimoottoripyöräklubin forumi on hyvä vanhojen vehkeiden tietolähde.
Jarrukengät
Jarrukenkien purkamisessa, puhdistamisessa ja kokoamisessa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta kaksi niksiä on syytä tietää.
- Jarrumännät saa helpoiten irti puhaltamalla paineilmaa kenkään esim. ilmausnipasta tai muusta sopivasta reiästä.
- Jarrumännät saa takaisin voitelemalla ne ja tiivistekumi puhtaalla jarrunesteellä, jolloin ne on helppo liuttaa paikalleen.

Kokoamisessa momenttiavain on tarpeen, valmistaja on ilmoittanut melko tarkat pulttien momentit jarrujen osille.
Jarruneste
Pyörissä yleisesti käytetty DOT 4 jarruneste on Glykolipohjaista ainetta, joka kuivattaa käsiä ja liuottaa maaleja. Mitään über-maalintuhoaja-noitalientä se ei ole, mutta on syytä pitää lähettyvillä esim. kukkasumutin ja pyyhe millä saa roiskeet nopeasti eliminoitua. Jarruneste myös imee vettä, joten se pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein.Vaihtotarpeen näkee helposti väristä. Tuore jarruneste on kirkasta, hieman keltaista, vanha tummankeltaista, meripihkan väristä.
Liemet saa tyhjennettyä mielestäni helpoiten seuraavalla menetelmällä.
- Hanki apteekista iso huuhteluruisku, tämä on 50-100ml tykki jossa on ns. huuhtelupää johon ei tule neulaa vaan letku. Itse jouduin tilaamaan tämän lähiapteekkin, näitä ei ollut hyllytavarana.
- Osta metrin pätkä ohutta 5mm silikoniletkua ja teflonteippiä. Molempia saa esim. Motonetistä.
- Avaa pääjarrusylinterin säiliön kansi.
- Tökkää toinen letkunpää ruiskuun ja toinen jarrukengän ilmausnipaan ja avaa sitä hieman kunnes neste alkaa tihkumaan.
- Vedä ruiskun männästä alipainetta (jos vuotaa niin laita hieman teflonteippiä ilmausnipaan letkun alle).
- Avaa ilmausnipaa enemmän
- Neste hulahtaa melkoista vauhtia ruiskun sisään. Jos täyttyy niin sulje ilmausnipa ja toista käsittely tyhjällä ruiskulla. Mitä isompi ruisku sen helpompaa.
- Jatka imua kunnes tulee vain ilmaa.
Kenkien sisällä oli hieman ruostetta ja hyytelöä, jota syntyy kosteuden reagoidessa jarrunesteen kanssa. Puhdistin kengät käyttäen jarrujen puhdistussprayta ja jäätelötikkuja joilla raaputin irtolian pois. Kenkiä ja mäntiä ei saa naarmuttaa, koska muutoin niiden tiiviys kärsii.
Jarruletkut
Kenkien puhdistuksen jälkeen ryhdyin tutkimaan jarruletkuja. Yksi letkuista oli hankautunut runkoa vasten punokselle asti, minkä vuoksi letkut pitäisi uusia. Muutenkin monet valmistajat suosittelevat vaihtamista n. 4 vuoden välein ja tässä yksilössä oli varmasti ollut samat letkut koko sen eliniän. Tehtäköön tässä heti selväksi etten aikonut tinkiä turvallisuudesta missään vaiheessa, maksoi mitä maksoi.

Tokimotosta löytyi sopivia punosletkuja, ja päätin samalla hylätä vanhan jakotukkiin perustuvan alkuperäisen letkuhässäkän. Tuning-kirjasta sain nääs idean käyttää kahta pitkää letkua ja yhtä tuplabanjo-pulttia jolla kummankin letkun saisi kiinni jarrukahvan pääsylinteriin. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt, että ratkaisustani syntyisi vielä ongelmia.
Muita huomioita
BMW:ssä etuvilkut, lyhty ja mittaristo ovat kaikki kiinni yhdessä prässätyssä metallilevyssä, johon vilkunvarret on hitsattu. Olin aikaisemmin kiinnittänyt huomiota hieman alakuloiseen etuvilkkuun, jonka ajattelin johtuvat vain huonosti kiristetystä ruuvista. Tarkemmalla tarkastelulla huomasin, että vilkunvarret olivat päässeet hieman ruostumaan päistään ja vilkut eivät enää istuneet kunnolla. Tämän korjaaminen vaatisi joko luovaa plastic paddinging käyttöä tai oikeaa hitsaamista.
Tässä vaiheessa ruiskutin kaikki kumiosat kuminhoitospraylla, tosin en vieläkään osaa sanoa onko tästä oikeaa hyötyä? Ei se paljon ota jos ei annakaan. Jotkin kumiosat, kuten jarruletkujen läpiviennit, olivat niin pahasti kovettuneita että katkesivat purkaessa. Näillekin pitäisi löytää jostain korvike.
Tässä vaiheessa ilmat olivat jo todella viileitä ja jarrulevyjen pitkä toimitusaika ei jättänyt juuri toiveita ajoista. Päätin laittaa pyörän talviteloille odottamaan kevättä. Koneessa oli hunajanväriset tuoreet öljyt, eikä niitä ollut tarvis vaihtaa. Tyydyin vain lorauttamaan ruokalusikallisen 2t-öljyä tulpanrei'istä sisään. Vaihde päälle ja muutama pyöritys rengasta voitelee männät ja sylinterit ja ehkäisee kondensaation aiheuttamaa ruostumista. Akku irti ja viileään. Pyörän peittelin vanhoilla lakanoilla talviunille.
Nyt pitäisi alkaa suunnittelemaan mistä puuttuvia kumiosia löytyisi ja kuinka korjaisin vilkkujen varret. Tässä vaiheessa huomasin myös, että koneen alle oli ilmestynyt pari öljyläikkää, ilmeisesti jokin tiiviste hieman vuoti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti