lauantai 30. elokuuta 2008

Metalliosat

Uudet vilkut ja muu tilpehööri saapuivat Saksasta nopeasti lähipostiin ja pääsinkin miettimään marraskuun pimeillä vilkkujen ja takavalon kiinnitystä. BMW:n takavalo ja vilkut ovat samaan tapaisesti rakennettu kuin etulyhty/vilkku-yhdistelmä, kiinnitys on molemmille samassa metalliosassa. Itse takalokari on mustaksi maalattua lasikuitua.

Lokarien vaihto

Projekti oli karannut käsistä enkä keksinyt mitään järkevää tapaa käyttää alkuperäistä takalokasuojaa, joten päätin vaihtaa sen kokonaan. Samalla sitten pitäisi vaihtaa lasikuituinen maalattu etulokasuojakin samantyyliseen.



Oli heti selvää, että uudet lokarit olisivat metalliset. Niiden piti olla alumiinia tai ruostumatonta terästä, samaan tyylliin kuin vanhoissa brittipyörissä. Etsin sopivia pitkään, kunnes törmäsin Brittihelmet verkkokauppaan. Kaupasta löytyi suuri valikoima erilaisia lokareita, mutten ollut varma minkälaiset ja erityisesti minkä kokoiset pitäisi valita. Lopulta päädyin ostamaan alumiiniset lokarit, joiden koon ja muodon oletin parhaiten vastaavan BMW:n pyöräkokoa. Etulokari 4" leveä, pyöräkoolle 18/19". Takalokari 5" leveä, pyöräkoolle 18/19" syvällä C-profiililla.


Tässä vaiheessa minulla kävi moukan tuuri. Etulokasuoja on jousittamattomassa osassa teleskooppia kiinni, joten sen ja renkaan välille ei monta senttiä tilaa tarvita. Takarenkaan lokari on sitävastoin kiinni rungossa, joten väliin tarvitaan paljon joustovaraa. En tullut ajatelleeksi tätä ollenkaan, mutta ostamani takalokasuoja oli onneksi niin pitkä ja rengasta säteeltään suurempi, ettei ongelmia tullut.

Kiinnikkeet

Lokasuojat, uusi mittari, taustavalot, vilkut, virtakytkin yms. tarvitsivat kiinnikkeet. Mitään patenttivirityksiä en aikonut tehdä, osien piti istua kuin ne olisivat aina olleet pyörässä kiinni.

Keräsin kasan vahvempaa pahvia muropaketeista ja ryhdyin tekemään kiinnittimien mallikappaleita .Otin samalla työntömitalla mitat useista kohdista ja piirsin työhahmotelmat jokaisesta kohteesta.

Mittaria varten riittäisi yksi metallilevy, jossa on reiät mittarin pulttia ja virtalukkoa varten. Levy kiinnitettäisiin samoilla pulteilla millä ohjaustanko on t-palassa kiinni.

Etulokasuojan kiinnittimet muotoutuivat nopeasti teleskooppiin kiinnitetyiksi levyiksi. Tälläiset löytyy monista Harley Davidson pyöristä, joskin huomasin tämän vasta paljon myöhemmin.
Takalokasuoja kiinnitettäisiin lattaraudasta väännetyillä raudoilla. Lokasuojat ovat kuperia kahteen suuntaan, joten niiden kiinnitys vaatisi jonkun verran muokkaamista ja taiteilua.

Takavilkut voisi kiinnittää suoraan runkoon satulan alle. Rungossa oli jopa valmiina reiät, jotka ilmeisesti ovat alunperin tarkoitettu laukkujen kiinnittämistä varten. Takavalo ja rekisterikilpi vaatisivat enemmän, hahmottelin erilaisia vaihtoehtoja kunnes olin tyytyväinen lopputulokseen. Takalokari olisi kiinni rungossa kahdesta kohtaa, ja takalokarissa olisivat kiinni takavalo ja rekisterikilpi.

Osien tekeminen tuntui isolta ongelmalta, minulla ei ollut mitään käsitystä metallin muokkaamisesta, raaka-aineista, työkaluista eikä menetelmistä. Käytettävissä ei ollut kuin pylväsporakone ja rälläkkä, osat pitäisi teettää jossain.

Ei kommentteja: