maanantai 1. syyskuuta 2008

Osien teettäminen

Tarve oli siis neljälle metalliosalle, 2 x etulokasuojan kiinnitin, mittaritausta ja takavalo/rekisterikilven-teline. Minulla ei ollut kokemusta tai mahdollisuuksia metallin työstöön, joten joku piti saada tekemään osat.

CAD Piirrokset

Ensimmäinen askel oli piirtää osat tietokoneella, jolloin niiden tarkat mitat olisi helppo kertoa mahdollisille tekijälle/firmalle. Oikeat AutoCAD ohjelmat maksavat hunajaa ja ovat melko vaikeita käyttää (ainakin kylmiltään) joten päädyin tekemään kuvat Google Sketchup ohjelmalla.



Muokkaamisen aikana osat vähän yksinkertaistuivat ja huomasin pieniä ongelmia mitoituksessa jotka korjasin pois. Käytin muistiinpanopiirrustuksiani, valokuvia, sekä pahvimalleja 3D-mallien tekemiseen. Pyörä oli jo tässä vaiheessa talvisäilytyksessä, joten en päässyt tekemään mitään tarkistuksia.
Apuna olis myös Koneenpiirrustuksen alkeet kirja, josta sain arvokkaita vihjeitä myös toleranssien ja materiaalin rajoitteiden huomioon ottamisessa suunnittelussa. Reikien koko ja sijainti olisi syytä olla n. 0,5mm -0,3mm tarkkuudella oikea, muutoin tulisi sovitusongelmia. En tietenkään tiennyt kuinka tarkasti olin työntömitalla saanut mutterien paikat mitattua, mutta uskoin onnistuneeni siinä riittävän hyvin.

Oletus oli virhe, en ollut mitannut tarkasti takavalon tarvitsemia reikiä. Piirsin suuren keskireiän kolme milliä liian pieneksi, vaikka luulin jättäväni ison varan. Jätin myös takavalon kiinnikkeeseen mutterinreiät piirtämättä koska arvelin tekeväni ne poralla. Tästä tuli myöhemmin ongelmia. Tarinan opetus on: mittaa, mittaa, mittaa. Älä oleta tai arvaa.Kaikki osat voisi tehdä leikkaamalla yhdestä metallilevystä kappaleen ja taittamalla sen haluttuun muotoon. Hitsausta taikka CNC-jyrsintää ei tarvittaisi. Kappaleiden pieni koko kuitenkin tekisi vaikeaksi tehdä ne perinteisesti käsin leikkaamalla. Takavalon pidikkeeseen tuli jyrkkiä kulmia, ja niiden aiheuttama toleranssi mitoituksessa piti myös huomioda jotenkin. Metalli ei taitu terävästi 90 astetta vaan taitos on enemmän tai vähemmän kaareva.

Tarjouksia hakemaan

Etsin webbifoorumeilta tietoja ketkä ja missä olivat tehneet custom-osia moottoripyöriin ja autoihin. Sain lopulta listan kasaan seuraavista firmoista ja lähetin niihin kyselyn osien teettämisestä, onko mahdollista, mitä maksaa ja mikä toimitusaika?

Tekijän löytäminen osoittautui yllättävän työlääksi.
  • Omnia Ammattiopisto - Paikallinen ammattiopisto, harkitsin tämän käyttämistä ja soitinkin vastaavalle lehtorille. Kuulemma kaikenlainen onnistuisi, mutta paikalla olisi syytä käydä. En koskaan löytänyt aikaa tähän.
  • Laserle Oy - Tämä firma tekee laserleikkausta, mutta sieltä ei edes vastattu kyselyyni. En alkanut soitella perään. Ilmeisesti vain isommat sarjat kiinnostavat.
  • Takmill - Soitin ensin puhelimella, jolloin selvisi että käytössä oli kyllä CNC-jyrsin, mutta materiaalipaksuus pitäisi olla ainakin 3mm ja mieluummin yli. Vesileikkausta tai laserleikkausmahdollisuutta heillä ei ollut. Olisivat kyllä tehneet muuten.
  • Tilaus Oy - Tuntuivat kiireisiltä ja sanoivat heti kättelyssä että toimitusaika olisi myöhään loppukesästä työjonon takia. Lupasivat kuitenkin katsoa tarjouspyynnön. Eivät koskaan palanneet asiaan.
  • Protoshop - Hienomekaaninen työpaja. Vastasivat nopeasti ja asiallisesti, että he eivät toisi tähän mitään lisäarvoa ja pyysivät ottamaan suoraan yhteyttä alihankkijoihinsa, Laserle ja Hakamet Oy:hyn. Laserle oli jo poissa kuvioista mutta Hakametin kanssa tärppäsi.
  • Hakamet Oy - Sopimusvalmistaja. Soitin firman myyntiin ja siellä luvattiin katsoa tarjouspyyntöä. Lähetin materiaalin ja ryhdyin odottelemaan vastausta.
Speksien leivonta

Tässä vaiheessa paljastui, että sopimusvalmistajat ovat tottuneet saamaan työnkuvauksen alan standardimuodossa, eli AutoCAD tiedostona. Vaihdoimme Hakametin myyjän kanssa muutaman selventävän sähköpostin, pientä hämminkiä tuli myös siitä että osia oli kolme erilaista (2+1+1) ja en osannut oikein sanoa mitä materiaalia ja kuinka paksuja niiden piti olla.

Nyt myös yksinkertaistin osia, koska hinta määräytyy pitkälti näiden kolmen tekijän avulla.
  • Laser/Vesileikkauksen yhteenlaskettu pituus
  • Materiaalin määrä. Materiaalin tyypillä (musta rauta, alumiini, rosteri) on merkitystä vain suurempina määrinä.
  • Taitosten/Hitsausten määrä
Edellä mainittu säätäminen tietenkin nosti osien hintaa, koska toimittaja käytti työaikaansa omien piirrosteni tulkkaamisessa työohjeeksi. Parasta olisi ollut lähettää suoraan AutoCAD muodossa oleva tiedosto, mutta eihän minulla ollut sellaista käytössä. Googlen Sketchup ohjelmaan saa AutoCad export-plugining, mutta se vaati kaupallista lisenssiä joka maksaa satoja euroja.



Nyt kun käytössä oli vain 2D-kuvaexportti piirrustuksesta, paras speksi oli ns. levityskuva, joka kuvaa metallista leikattavaa palaa. Sen seurana oli taitto-ohje, jossa kullekin särmälle oli määritetty kulma mihin se pitäisi taittaa. Toimittajan tekijä pystyy kääntämään nämä kuvat suoraan työvaiheiksi. Kahden jyrkimmän taitoksen vaatima vara piti ottaa itse näissä kuvissa huomioon, joten varasin muutaman millin levityskuvaan. Tämä oli kuitenkin näin pienissä kappaleissa turhaa hifistelyä, mutta voi olla tarkemmissa paikoissa tärkeää.

Aihetta sivuten, paksumpien levyjen kanssa pitää tietysti ottaa huomioon myös metallin paksuus ja taittosäde. Metalli taittuessaan myös painuu hieman kasaan taitoksen sisäreunalta ja venyy ulkoreunalta. Vaadittu pituus kannattaa arvioida siis keskilinjan mukaan, esimerkiksi oheisen mukaisen kappaleen tekemiseksi pitää suoran tangon olla n. 890mm.



Lopulta sain toimittajalta PDF-kuvat jotka esittivät osia AutoCAD-piirroksessa. Varmistin että nämä vastasivat suunnitelmiani ja sain lopullisen hinnan ja toimitusajan. Hinta oli kohtuullinen ja osat laitettiin tilaukseen. Toimitusajaksi luvattiin n. 2 viikkoa, mutta tällä alalla yksittäiskappaleet tehdään muiden töiden lomassa. Pidempään odotteluun oli syytä varautua.

Materiaaliksi valittiin toimittajan ehdotuksesta ruostumaton teräs ja paksuudeksi 1,5mm kaikille muilla paitsi mittarialustalle, jonka paksuus olisi 2mm.

1 kommentti:

Sanna kirjoitti...

Osien teettämisessä onkin monta vaihetta. Meidän tuttava parhaillaan myös toimii paljon vastaavanlaisissa projekteissa. Heidän täytyisi löytää joku, joka osaisi tehdä myös laserleikkaukset yrityksille. Mielenkiintoisia juttuja. https://www.sewestek.fi/laserleikkaus