keskiviikko 3. syyskuuta 2008

Mittari

Nyt kun metalliosat olivat mietitty, Acewell-mittari piti liittää jotenkin bemarin sähköjärjestelmään ja nopeusmittarin anturikin asentaa. Talvella ei päässyt käytännön hommiin, joten suunnitelma piti tehdä kytkentäkaavioiden avulla.



Työkohteita oli viisi.

  1. Merkkivalojen eli vilkkujen, pitkien valojen, öljynpaineen ja vapaavaihteen varoitusvalojen kytkentä.
  2. Laturin varoitusvalon kytkentä.
  3. Nopeusmittarin anturin asennus
  4. Kierroslukeman kytkeminen mittariin
  5. Mittarin virtalähde
En pitänyt ajatuksesta katkoa johtoja, mutta tämä oli pakko tehdä. Mitään muuta tapaa liitoksille ei ollut koska en uskonut että löytäisin koskaan uros/naaras-vastineita Bemarin alkuperäisen mittariston liittimiin. Oheisessa kuvassa näkyvistä johdoista vain yksi jäisi tarpeettomaksi, kaikki muu piti kytkeä Acewelliin.



Merkkivalot

Merkkivalot osoittautuivat teorioassa helpoiksi. Haynesin korjausoppaan R65:n kytkentäkaavion mukaan näiden valojen johdot pystyi kytkemään suoraan Acewelliin. Johtojen napaisuus oli täsmälleen sama, vilkut ja pitkät halusivat +12V ja öljypaine ja vapaavaihdevalo olivat maakytkentäisiä, eli 0V.

Laturin varoitusvalo

Jos oikeasti kiinnostaa miten BMW:n laturi toimii, suosittelen tutustumaan tähän lähteeseen: Bosch Charging systems.

Kiireisille riittää tieto että kojelaudan laturin varoitusvalo on simppeli 1,2W lamppu joka syttyy kun akun ja laturin volttiregulaattorin välillä on jännite-ero. Tämähän tarkoittaa sitä että laturin tuottama jännite ei ole tarpeeksi korkea ja akku ei lataudu.

Valo on myös pakollinen, koska sen kautta kulkeva virta "virittää" laturin käämin magneettikentän ja ilman sitä laturi ei voi toimia.

Oheinen kuva selventänee asiaa, B+ on akun plus-napa ja D+ volttiregulaattorin plus-napa. 130 ohmin vastus kuvaa hehkulamppua. Nämä molemmat johdot tulevat kojelautaan jossa valo on.



Valo syttyy aivan normaalissa käytössä ja on himmeästi päällä kunnes kierrokset ovat olleet hetken yli 3000rpm.

Acewellin yleinen kolmiovalo haluaa +12V, joten kumpaakaan johtoa ei voi kytkeä siihen suoraan. Sain suunnitteluapua elektroniikkaa harrastavalta työkaverilta joka ehdotti transistorin käyttöä. Päädyin lopulta seuraavan piiriin.


Hehkulamppu on korvattu 470 ohmin vastuksella, en käyttänyt alkuperäistä hehkulampun arvoa, koska en halunnut vastuksen kuumenevan liikaa. Samaten ymmärsin em. linkistä että 470 ohmia olisi täysin riittävä tarkoitukseen.

Transistori on normaali BC557 PNP transistori joka laskee mittarille (W+ johto) 12 volttia ja hieman virtaa kun jännite-ero akun (B+) ja volttiregulaattorin (D+) välillä kasvaa tarpeeksi suureksi. Kynnysjännite on vajaa voltti.

Piiri tietysti oletti että vikatilanteessa virta ei kulkisi toiseen suuntaan, eli D+:lta B+:lle. Todellisuudessa näin saattoi tapahtua, mutta olisi varmasti harvinaista.

Piiri on piirretty ja suunniteltu Circuit Simulator Applet:illa.

Nopeusmittarin anturi

Acewellin mukana tulee koteloitu Reed-kytkin, jossa on n. 1m johdot. Sen lisäksi paketissa on jarrulevyyn tarkoitettu pultti, jossa magneettipää. Pultilla on tarkoitus korvata yksi etupyörän jarrulevyn kiinnityspulteista ja kytkin laittaa liimalla/ruuveilla/nippusiteellä teleskooppiin. Magneetin ja anturin väli ei saa olla kuin muutamia millimetrejä.

Tietenkään magneettipulttia ei saanut bemarin jarrulevyihin kiinni, jotain muuta piti keksiä. Jääkaapilla käydessäni poimin lattialle tippuneen jääkaappimagneetin ja oivalsin että sen pieni magneetti voisi toimia. Irrotin magneetin ja tein pienen kokeen yleismittarilla ja Reed-kytkimellä. Sehän toimi, pikku magneetin kuljettaminen jonkun millin päästä kytkimestä sulki piirin.

Aikani tuumittuani muistin että tämähän on kardaanivetoinen vehje jossa akseli kulkee hyvin lähellä takarengasta. Pienen magneetin voisi liimata epoxilla takapyörän alumiinivanteeseen ja katkaisimen kiinnittää nippusiteillä kardaaniin. Ainoa ongelma oli että anturin kotelointi oli tasapintainen ja kardaaniakseli pyöreä, ranteenpaksuinen putki. Tätä sopi sitten miettiä myöhemmin.

Vanha nopeusmittarin vaijeri pitäisi myös irrottaa. Vaijeri kulkee suoraan vaihdelaatikkoon, joten sen jättämä aukko piti tilkitä jollain. Mitään simppeliä kumitulppaa tähän ei voisi laittaa, koska se ei saisi valua vaihteiston sisään, samaten vaihteiston hengitysreikä oli tämä aukko joten ilmatiivis se ei saisi olla. Roiskeveden kestävä kylläkin.

Kierroslukema

Acewellin ohjeiden mukaan kierroslukeman voi saada kahdella tavalla. Joko kytkee johdon suoraan CDI-sytytykseen tai sitten kiertää se 3-5 kierrosta tulpan johdon ympärille. Bmw:n kytkentäkaavion mukaan vanhalle mittarille tuli johto, joka minusta näytti tulevan suoraan CDI-sytytyksestä. Oletin että tämän voisi kytkeä suoraan mittariin ilman ongelmia, jos tämä ei toimisi, tulpan johdon käyttäminen oli aina toisena vaihtoehtona.

Mittarin virtalähde

Acewell tarvitsee +12V toimiakseen ja koska vanhalle mittarille ei ollut mitään erillistä virtalähdettä päätin käyttää vanhan mittarin taustavalon johtoa tähän tarkoitukseen. Maajohdon voisi saada samaisesta valosta. Acewell on täysin digitaalinen laite, jonka tehonkulutus ei varmasti olisi 1W suurempi, joten tämä sujuisi varmasti ongelmitta.

Taustavalo syttyy kun virrat käännetään avaimesta päälle, mikä sopi hyvin. Mittari menisi päälle oikein, eli heti virta-avaimesta vääntämällä. Bmw:ssä on 5-asentoinen virtalukko jonka vaiheet ovat

1. Off
2. Seisontavalo päällä ja jarruvalo/vilkut toimivat.
3. Lyhty pimeä, mutta jarruvalo/vilkut toimivat. Moottori pysyy päällä.
4. Sama kuin 2 mutta moottori pysyy päällä.
5. Kaikki valot päällä. Starttausasento.

Optionaalisena mittariin voi kytkeä myös toisen virran, suoraan akulta, joka pitää mittarin sisäisen kellon ajassa. Tähän voi käyttää myös tavallista 9V paristoa. Päätin olla kytkemättä näitä tällä erää.

Suunnitelmat olivat nyt pitkälti selvät. Piti odottaa vain kevättä -08, että pääsisi käytännön hommiin.

Ei kommentteja: