maanantai 8. syyskuuta 2008

Varoituspiirin rakennus

Aikaisemmin suunniteltu varoituspiiri täytyi nyt rakentaa. Hankin yleiselektroniikasta komponentit.
  • 470 Ohmin 5W vastus. 2W olisi riittänyt myös, mutta niitä ei ollut hyllyssä
  • 10k Ohmin vastuksia, myydään 10 erissä
  • BC557 PNP transistori
  • Reiätön asennuskotelo
  • Pätkä kytkentärimaa
En tehnyt piiriä juottamalla levylle, vaan ruuvasin komponentit kytkentäriman pätkään. Porasin koteloon reiät johdoille ja tein vedonpoiston transistorin liitokseen Abiko-liittimellä, josta lattaliitin oli katkaistu pois. Johtojen suojaksi laitoin myös reikiin kumiset läpiviennit.

Elektroniikkakomponenttien jalat ovat hyvin heikkoa materiaalia, moottoripyörän tärinä ja ilmankosteus tuhoaisivat ne helposti. Täytinkin koko laatikon silikonilla, joka toimi sekä liimana että kosteussuojana. Kannatti tehdä tämä vasta piirin testauksen jälkeen, sillä olin ensimmäisellä kerralla asentanut transistorin väärin päin. Jännite rikkoi transistorin, jonka jälkeen se toimi epäloogisesti.

Kansi päälle ja valmis! Alempi punainen johto menee akulle (B+), sininen volttiregulaattorin plus napaan (D+) ja ylempi punainen mittarille.


Piiri toimi hyvin ja paljon herkemmin kuin alkuperäinen hehkulamppuviritys. Tyhjäkäynnillä ja kierrosten laskiessa Acewellin kolmioledi paloi ensin himmeästi ja sitten kirkkaasti. Näin valo kertoo tarkasti latautuuko akku vai ei. Huono puoli on, että nyt kojelaudassa palaa aika usein punainen valo. Pahimmassa tapauksessa siihen tottuu pikkuhiljaa ja samanvärinen öljynpaineen varoitusvalo jää joku päivä huomioimatta.

Näyttää siltä että laturista tuleva jännite ei ole täysin tasaista vaan tulee pulsseina. Ledi vilkkuu selvästi tyhjäkäynnillä. En tiedä onko tämä merkki mistään ongelmasta, mutta näyttää lataus toimivan.

1 kommentti:

Akkors kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.