maanantai 15. syyskuuta 2008

Koeajo

Moottoria oli käytetty onnistuneesti ja kaikki osat olivat paikallaan. Pientä säätöä kuitenkin vaadittiin ennen koeajoa. Korjasin kaikki tiedossa olleet viat ennenkuin lähdin koeajolle.


  • Vilkunvarret vaativat hieman ylimääräistä työtä, niiden alkuperäinen sijoitus olisi estänyt satulan avautumisen. Jouduin tekemään pienet jatkovarret.
  • Mekaaninen nopeusmittarin vaijeri oli poistettu ja siihen tehty tulppa ei tahtonut pysyä paikallaan. Vaihto parempaan kumitulppaan.
  • Akku oli todella huonossa kunnossa ja piti vaihtaa. Virallinen akku maksaa maltaita ja löysinkin Biltemasta paljon edullisemman pari milliä leveämmän akun. Sain sen mahtumaan vähän koteloa muokkaamalla.
  • Vilkusta paloi valo jo testauksen yhteydessä. Onneksi varapolttimoita löytyi Stormilta.
  • Mutterit käytiin järjestelmällisesti läpi ja kiristettiin, useita muttereita oli löysällä
  • Roikkuvat johdot niputettiin paksulla kaapelispriraalilla ja nippusiteillä.
  • Jarrujen tarkastus. Vähän nestevuotoja, pari banjoa oli jäänyt kiristämättä loppuun.
  • Takarenkaan vara lokariin arvioitiin silmämääräisesti, takalokasuojan kiinnikettä myös siirrettiin hieman, että saatiin sama vara kummallekin puolelle rengasta.
  • Rengaspaineiden tarkastus. Takarenkaan venttiili osoittautui vialliseksi ja piti vaihtaa uuteen. Biltemasta hankittiin venttiilityökalu.
  • Öljyt kunnossa. Pientä vuotoa öljypohjasta edelleen, johtuu joko liian hyvistä öljyistä jotka tulevat tiivistepahvin läpi tai sitten pahvi on entinen.
  • Jarruvalo ei toiminut etukahvasta, liitin oli vain irronnut projektin tiimellyksessä.
  • Kytkinkahvan säätö. Jostain syytä tuntuu irrottavan vähän liian myöhään, mutta ei haittaa ajoa.
  • Tankkiin bensaa tarpeeksi ettei jäätäisi matkalle
  • Lyhdyn ja takavalon toimivuuden tarkistus. Etulyhdyn suuntauksen tarkistus.
  • Ohjauksen liikkuvuuden tarkistus, vaijerit toimivat ääriasennoissa ja mikään johto ei kiilaa ohjausta.
Näiden jälkeen baanalle, tarkoitus oli tehdä parin kilometrin koeajo korkeintaan 40km/h vauhdilla ja tarkastaa kaiken toimivuus.


Koeajolla ilmeni vain yksi ongelma, jostain etupäästä kuului kolahdus kun ajettiin kuoppaan. Mitään pohjaamista ei ilmennyt ja jousitus toimi pehmeästi. Pienen ihmettelyn jälkeen syylliseksi haettiin toinen jarruletkuista joka osui lokasuojaan. Korjaukseksi riitti pultin löysyttäminen ja letkun kiertäminen 180 astetta. Näin se kaartui poispäin lokasuojasta jousituksen puristuessa.

Tämä auttoikin ja kolahdukset vaimenivat selvästi. Kuoppaan ajaessa kuuluu edelleen pieni kolahdus, mutten ole siitä huolissani. Ilmeisesti metallisen lokasuojan mutterit pitäisi vielä tarkistaa.

Pyörä on nyt valmis ajoon, mutta pahaksi onneksi syyssateet jo painavat päälle. Öljyvuotokin täytyy korjata ennenkuin tällä kehtaa enemmän ajella.

Ei kommentteja: